Aktivera tvåstegsverifiering med Google Authenticator

Guiden visar hur du aktiverar tvåstegsverifiering i Google Workspace med applikationen OTP-manager på din personliga jobbdator. Innan du aktiverar OTP-manager så måste du först aktivera tvåstegsverifiering via telefon, enligt denna instruktion: Aktivera tvåstegsverifiering med telefonnummer.

1. Installera programmet OTP Manager från Software Center. För instruktion se: Installera program via Software Center.


2. Starta webbläsaren Google Chrome.


3. Gå till följande sida: https://myaccount.google.com/security


4. Logga in med ditt Google-konto.

5. Bläddra ner till Logga in på Google och klicka på Tvåstegsverifiering.


6. Bläddra ner till Appen Authenticator och klicka på Konfigurera.


7. I rutan som dyker upp välj Android och klicka på Nästa.

8. Klicka på Kan du inte läsa av QR-koden?


9. Kopiera koden som visas på skärmen, stäng inte ner webbläsaren.

10. Öppna programmet OTP Manager på datorn

11. Klicka på pennan uppe i det högra hörnet.


12. Skriv in följande:

Fyll i din e-postadress för Google-kontot under fältet Label.

Fyll i Google under fältet Issuer.

Klistra in koden som du fick från steg 10 under Secret

Ta bort alla mellanslag från koden

13. Klicka på Spara uppe i det högra hörnet.


14. Fortsätt i webbläsaren genom att klicka på Nästa.

15. Fyll i koden som visas i OTP Manager och klicka på Verifiera.


16. Klicka på Klar

Du kan nu ta bort din telefon som verifieringsmetod om du i framtiden bara vill använda OTP manager som verifieringsmetod.


Det gör du så här:

1. Klicka på pennan till höger om alternativet Röstmeddelande eller sms.


2. Klicka på Ta bort telefonnummer.


När Google ber om en tvåstegsverifiering vid inloggning öppnar du OTP Manager och fyller i koden som visas i programmet.